این روزها و با توجه به انواع مختلف برنجی که در کشور ما ایران کشت می‌شود و همچنین با توجه به ارقام مختلف برنجی که وارد می‌شود، دانستن تفاوت انواع برنج های ایرانی مانند برنج عنبربو و خارجی برای داشتن یک خرید مطلوب و مناسب، مهم است. تعداد زیادی از اشخاص قدرت تشخیص برنج ایرانی اصل و مرغوب را از سایر انواع برنج بی‌کیفیت ندارند، که همین مطلب موجب شده تا در این مقاله برای تشخیص برنج مرغوب از برنج نامرغوب، مطالبی را عنوان کنیم.

ترفندهایی برای تشخیص برنج مرغوب

چند ترفند ساده و آسان وجود دارد که توجه به آن‌ها باعث می‌شود بتوانید به راحتی برنج ایرانی مرغوب را شناسایی کنید. توجه به این ترفندها موجب می‌شود تا در هنگام انتخاب و خرید، استرس خرید اشتباه و جنس نامرغوب را نداشته و بتوانید با تشخیص برنج ایرانی از برنج خارجی، خرید مناسبی داشته باشید. از مهم‌‌ترین نکاتی که در هنگام خرید برنج ایرانی باید به آن توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عطر مطبوع

عطر زیاد و مطبوع برنج ایرانی آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن را با هیچ برنج دیگری مقایسه کرد. همین امر سبب می‌شود که بتوان آن را از بسیاری دیگر از برنج‌ها، مانند برنج هندی و پاکستانی تشخیص داد.

  • قد کشیدن

برنج ایرانی در هنگام پخت بسیار خوب قد می‌کشد و به اصطلاح ری می‌کند. البته توجه داشته باشید که میزان ری کردن برنج ایرانی را باید به نسبت برنج نپخته در نظر بگیرید. بعضی از برنج‌های خارجی، ممکن است طول بیشتری از برنج ایرانی داشته باشند، اما با در نظر گرفتن نسب ری کردن، می‌توان برنج ایرانی و مرغوب را تشخیص داد.

  • ظاهر برنج

ظاهر برنج یکی دیگر از نکاتی است که با توجه به آن می‌توان برنج مرغوب ایرانی و برنج نامرغوب را از یکدیگر تشخیص داد. برنج‌هایی که در ظاهر آن‌ها ترک‌های عرضی مشاهده می‌شود و یا به راحتی بسیار زیادی شکسته و خُرد می‌شوند، از کیفیت پایینی برخوردار هستند.

برنج عنبربو

برنج از لحاظ طول و شکل چه انواعی دارد؟

برنج‌ انواع مختلفی دارد که براساس برخی مشخصه‌های ظاهری، کشت، رنگ و زمان پختن آن‌ها را طبقه‌‌بندی می‌کنند. همان‌طور که گفتیم یکی از روش‌های طبقه‌بندی برنج‌ها، براساس طول و شکل آن‌ها است. برنج‌ها براساس طول و شکل به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. این سه دسته عبارت هستند از:

  • برنج دانه بلند

برنج دانه بلند به برنج‌هایی گفته می‌شود که طول دانه آنها حداقل ۳ تا ۴ برابر عرض آن باشد.

  • برنج دانه متوسط

این نوع برنج‌ در قیاس با برنج‌های دانه‌بلند از نسبت طول به عرض کمتری برخوردار هستند.

  • برنج دانه کوتاه

برنج دانه‌کوتاه کمترین نسبت طول به عرض را در بین برنج‌ها دارا می‌باشد. همچنین برنج‌های دانه کوتاه در هنگام پخت، بافت چسبنده‌‌ای را ایجاد می‌کنند.

برنج کشت اول و دوم چه فرقی دارند؟

بسیاری از ارقام برنج‌ را می‌توان در دو نوبت کاشت. این کاشت در دو زمان متفاوت موجب شده تا برنج کشت اول و دوم به وجود بیاید. هرکدام از این نوع کاشت‌های برنج، معایب و محاسنی دارد. برنج کشت اول در حقیقت برنجی است که در آغاز سال جدید و فروردین ماه کاشته می‌شود و معمولاً تا ابتدای تیر برداشت می‌شوند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از برنج کشت اول می‌توان به پخت مناسب، عطر و طعم مناسب، استفاده مناسب از سموم کشاورزی در این کشت و بهره‌برداری آسان نسبت به کشت دوم اشاره کرد. اما این نوع برنج معایبی نیز به همراه دارد که از مهم‌‌ترین آن‌ها باید به وابستگی کیفیت برنج به نحوه درست کشاورزی و وجود خاک و بستر مناسب در شالیزار اشاره کرد.

برنج کشت دوم را بعد از برداشت برنج کشت اول می‌کارند و معمولاً در پاییز آن را برداشت می‌کنند. از جمله مهم‌‌ترین مزایای برنج کشت دوم می‌توان به پخت بسیار بالا و خوب، عطر و طعم بیشتر نسبت به کاشت اول و درصد مرغوبیت بیشتر آن اشاره کرد. اما برنج کاشت دوم معایبی نیز به همراه دارد که از جمله مهم‌‌ترین آن‌ها باید به استفاده بیشتر از سموم کشاورزی، قیمت بالاتر و سخت بودن بهره‌برداری به دلیل آب و هوا اشاره کرد.

ویژگی های برنج مرغوب

یکی از مهمترین معیار‌های شناخت برنج مرغوب، دانه بلند بودن آن است. البته این بیشتر به ذائقه ایرانی برمی‌گردد. چرا که در قاره آمریکا برنج‌های ریزدانه را بیشتر می‌پسندند. البته باید توجه کرد که برنج‌های خارجی ممکن است در این زمینه شما را گول بزنند، چون به صورت نیم‌پخت بیشتر از برنج‌های داخلی قد می‌کشند، اما تنها خاصیت‌شان همین قدکشیدن است. در حالی که برنج مرغوب ضمن برخورداری از اندازه مناسب، طعم و بوی بسیار مطبوعی هم دارد. به گونه‌ای که از هنگام خرید تا پخت می‌توان بوی آن را احساس کرد.

عطر برنج مورد دیگری است که باید مورد توجه قرار داد. برای این کار یک مشت برنج در بین دو دستتان قرار دهید و در آن بدمید. اینطوری می‌توان عطر برنج را حس کرد. معیار خیلی آسان‌تر برای تشخیص برنج خوب، برنجی است که اندازه دانه‌های آن با هم تفاوت چندانی نداشته باشند. به طوری که اگر چند دانه آن را کنار هم قرار دهید، از نظر رنگ و اندازه دانه با هم تفاوتی نداشته باشند. یکی از فاکتور‌های مهم برای یک برنج مرغوب این است که تا مدت‌ها بعد از پخت، خشک نشده و همان طعم اول را داشته باشد که البته این نکته را نمی‌توان از روی برنج خام تشخیص داد.

آشنایی با برنج تراریخته

برنج تراریخته نوعی برنج است که با استفاده از روش‌های مهندسی ژنتیک به شکلی تغییر داده شده تا کشاورزان بتوانند بهره‌وری بیشتری داشته باشند. این نوع برنج‌ها معمولاً در برابر آفات و کرم‌ها مقاومت بیشتری داشته و به همین خاطر کشاورزان نیازی به استفاده از سموم کشاورزی متفاوت ندارند. همین امر باعث می‌شود تا کشاورزان از کاشت این برنج سود بیشتری به دست بیاورند.

 

خلاصه مطالب

اساسا برنج‌ براساس معیارهای مختلف، انواع متفاوتی نیز دارد و برنج ایرانی یکی از مرغوب‌‌ترین و بهترین برنج‌های دنیا است. برای تشخیص برنج ایرانی از برنج خارجی باید به عطر زیاد و مطبوع برنج ایرانی و قد کشیدن مناسب آن توجه کرد. همچنین بر روی دانه‌های برنج باکیفیت نباید تَرک و بریدگی‌های عرضی مشاهده شود. برنج‌های ایرانی نیز انواع مختلفی دارند که از آن جمله می‌توان به برنج عنبربو و انواع برنج شمال اشاره کرد.