‌شاید برایتان سوال باشد که آب برنج دیگر چیست؟ پاسخ شما این است که در واقع همان آبی که برنج در آن خیسانده میشود، آب برنج است که حاوی مقادیر زیادی نشاسته میباشد. تصور عموم این گونه است که آب برنج، خاصیت نرم‌کنندگی و درخشان‌کردن موها را دارا بوده و برای تقویت میزان رشد مو نیز کارایی دارد. با توجه به اینکه امروزه برنج در انواع مختلفی مانند برنج شما، برنج عنبربو و… در دسترس می باشد، استفاده از آب برنج کار چندان سختی نخواهد بود.

استفاده از آب برنج برای خواصی که دارد، سال‌هاست که توسط مردم کشورهای جنوب‌شرقی آسیا کاربرد دارد. سوال اینجاست که آیا خواص آب برنج برای مو از نظر علمی نیز ثابت شده‌است؟ در این مقاله تصمیم داریم مزایای آب برنج برای مو و همچنین تأییدات علمی بر این موضوع را شرح دهیم.

تاریخچه کاربرد آب برنج برای سلامت موها

براساس تحقیقات صورت گرفته، زنان ژاپنی در دوره هِی‌آن (سال‌های ۷۹۴ تا ۱۱۸۵ میلادی در تاریخ ژاپن) موهای خود را با آب برنج می‌شستند؛ شواهد تاریخی حاکی از آن است که موهای این زنان تا زمین می‌رسیده است.

معادل امروزیِ این داستان را در چین نیز می‌توان یافت. زنان قوم یائو (Yao) که در روستایی به‌نام هوانگ‌لو (Huangluo) در چین زندگی می‌کنند، برای موهایشان که به‌طور میانگین ۲ متر طول دارند، معروف شده‌اند. موی زنان یائویی علاوه بر طول باورنکردنی، مدت طولانی‌تری هم رنگ خود را حفظ می‌کند و تازه وقتی به ۸۰ سالگی می‌رسند، رنگ موهایشان کم‌کم خاکستری می‌شود. زنان یائویی معتقدند طول و رنگ موهایشان به‌خاطر شستن آن‌ها در آب برنج است.

در چند سال گذشته وب‌سایت‌ها و تولیدکنندگان حوزه زیبایی نیز به این سنت روی آورده‌اند. به همین خاطر این روزها، استفاده از آب برنج در حال همه‌گیر شدن است.

 

انواع ویتامین های موجود در آب برنج

حدودا ۷۵ تا ۸۰ درصد دانه‌های برنج را نشاسته تشکیل می‌دهد. آب برنج همان آب نشاسته‌داری است که پس از خیساندن یا جوشاندن برنج باقی می‌ماند. آب برنج حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی برنج است، از جمله: آمینواسیدها، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها

 

مزایای آب برنج

کسانی که به عنوان طرفداران استفاده از آب برنج برای موها شناخته می‌شوند، معتقدند آب برنج مزایایی این‌چنینی دارد:

  • صاف کردن موها
  • نرم کردن موها
  • افزایش درخشندگی موها
  • تقویت ریشه مو
  • کمک به رشد بیشتر مو

نظر دانشمندان درباره خواص آب برنج

همزمان با اینکه کاربرد آب برنج به عنوان تقویت‌کننده مو رواج بیشتری پیدا می‌کند، شواهد بیشتری نیز برای خواص آن پیدا می‌شود. اما تا به حال فکر کرده‌اید که علم درباره این شواهد چه نظری دارد؟

اخیرا مقاله‌های زیادی درباره انواع مختلف خواص آب برنج منتشر می‌شود که به این سوال، پاسخ مثبت می‌دهند. نویسندگان این مقاله‌ها توضیح می‌دهند که آب برنج اصطکاک سطحی را کم کرده و انعطاف‌پذیری مو را افزایش می‌دهد. همچنین قسمتی از این مقاله‌ها، بر نمونه‌های تاریخی تکیه می‌کند.

مؤسسه‌ای تحقیقاتی در ژاپن هم روشی برای تصویربرداری ابداع کرده که اثر تقویتی اینوزیتول (Inositol) بر مو را به تصویر می‌کشد. اینوزیتول ماده‌ای است که در آب برنج پیدا می‌شود. البته باید اشاره کرد که این تحقیق به‌طور مستقیم توسط خود آن مؤسسه منتشر شده و احتمالا جنبه‌های تبلیغاتی هم دارد.

 

چطور آب برنج را درست کنم؟

در صورتی که می‌خواهید آب برنج را درست کنید، باید بدانید که راه‌های مختلفی برای درست کردن آن وجود دارد، مانند:

  • روش خیساندن

خیساندن سریع‌ترین راه برای درست کردن آب برنج است. برای این منظور ابتدا یک‌دوم پیمانه برنج خام را آماده کرده و آن را به‌خوبی بشویید. سپس دو تا سه پیمانه آب در کاسه‌ای ریخته و برنج را هم در آن بریزید. اکنون حدودا ۳۰ دقیقه اجازه دهید تا برنج خیس بخورد. در نهایت آب برنج را درون یک کاسه تمیز صاف کنید.

  • روش تخمیر

تعدادی از افرادی که از آب برنج استفاده می‌کنند، معنقدند آب برنج تخمیرشده، در قیاس با آب برنج معمولی، خاصیت بیشتری دارد. مطابق تحقیقات صورت گرفته، مخمرها از آنتی‌اکسیدان بیشتری برخوردار هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها از آسیب رسیدن به سلول‌های مو و پوست جلوگیری می‌کنند؛ به همین دلیل معمولا از مواد اولیه ترکیبات محصولات زیبایی هستند.

برای تخمیر آب برنج، همان مراحل ۱ تا ۴ در روش خیساندن را انجام بدهید، اما پیش از صاف کردن، بگذارید آب برنج تا ۲ روز در دمای معمول اتاق بماند تا تخمیر شود. سپس آب برنج را پیش از استفاده، در کاسهٔ تمیزی صاف کنید.

  • روش جوشاندن

راه‌حل آخر برای درست کردن آب برنج، جوشاندن برنج است. برای این کار نخست یک‌دوم پیمانه برنج را با دو برابر آبی که معمولا برای پختن برنج استفاده می‌کنید، در یک ظرف بریزید. سپس برنج را در آب جوش پخته و آب برنج را قبل از استفاده، در یک ظرف تمیز صاف کنید.

چگونه آب برنج را برای تقویت مو استفاده کنم؟

استفاده از آب برنج به عنوان جایگزین حالت‌دهنده‌ها کاربرد دارد؛ به این ترتیب که:

ابتدا موهای خود را با شامپو بشویید، سپس با آب به‌طور کامل آب‌کشی کنید. اکنون آب برنج را روی موهایتان ریخته و موها و کف سر را با آب برنج ماساژ دهید. اجازه دهید موها در همین حالت تا ۲۰ دقیقه بمانند. حالا موها را با آب گرم به‌ صورت کامل آب‌کشی کنید.

مزایای آب برنج برای پوست

علاوه بر خواص آب برنج برای مو، این محصول طبیعی، فوایدی برای پوست نیز دارد. طبق مطالعات صورت گرفته، نشاسته موجود در آب برنج برای افرادی که ابتلا به درماتیت یا اگزما دارند، مفید است.

 

خلاصه مطالب

شستشوی موها با آب برنج، یکی از روش‌های سنتی مراقبت از مو است که در بسیاری از کشورهای جنوب‌شرقی آسیا محبوبیت فراوان و رواج زیادی دارد. این روش پس از آنکه مورد استقبال وب‌سایت‌های حوزه زیبایی قرار گرفت، در سرتاسر دنیا طرفداران بسیاری را به خود جذب کرد.

بسیاری از افراد به خواص آب برنج برای تقویت موهایشان اعتقاد دارند. نمونه‌های تاریخی و شواهد ادعایی حکایت از آن دارد که آب برنج، بافت و رشد موها را تقویت می‌کند. بیشتر شواهد علمی درباره خواص آب برنج برای مو قطعیت چندانی ندارند، بنابراین برای اثبات آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

هرچند خواص آب برنج برای مو به صورت صد در صد به اثبات نرسیده، اما استفاده از آن برای شستن موها در منزل ضرری هم ندارد و می‌توان برای پوست هم از آن استفاده کرد. در آخر باید بگوییم که فایده آب برنج برای افراد مبتلا به درماتیت یا اگزما ثابت شده‌است.